Prata inte med främlingar

främling

Alla har nog hört eller sagt orden till sina barn ” prata inte med främlingar”. En uppmaning vi ger till våra barn att de inte ska prata med människor som de inte känner.

Jag är med i en grupp på facebook som heter ”enbildomdagen2104”. Den går ut på att man under hela 2014 ska ta en bild varje dag under 2014 och publicera i gruppen. Bilderna ska tas samma dag som den publiceras och utifrån olika teman, varje dag har ett nytt tema. Idag var temat ”främling”.

När jag såg vad temat var så kom jag på vad jag skulle vilja ta för bild. Jag skulle dessutom vilja avslöja mig själv lite, skriva om min tanke om bilden på min blogg. Bilden jag skulle vilja ta var på en av de tiggare som sitter i vår stad dag ut och dag in. Här kommer mina tankar om bilden.

Min fru jobbar i Stockholm och tillbringar en del av veckorna där uppe. En stad där man är ganska van att se tiggare. Det sitter tiggare och tigger både lite här och där. Att vi skulle kunna se tiggare i vår lilla stad var för ett halvår sedan helt otänkbart, de finns ju bara i storstäder.

Sedan c:a ett halvår tillbaka har det nästan dagligen suttit några tjejer på lite olika ställen med en kopp framför sig med förhoppningen om att någon ska lägga en liten slant i koppen. Jag ska erkänna att jag har sett dem utanför affärerna, men jag har haft svårt för att möta deras blick. Jag menar, de ska ju inte finnas här, i vår lilla stad. Vintern kom och tjejerna satt kvar, en liten sovsäck hade de skaffat sig för att hålla den värsta kylan borta. Skönt då slipper de ju frysa, eller?

Min blick har sakta men säkert börjat söka sig mot dem, men att prata med dem, nej där går gränsen. ”Prata inte med främlingar” och speciellt inte sådant som inte finns. Några gånger när jag gått förbi har jag mött deras blick, men av någon anledning har jag inte velat lägga i pengar. Troligtvis just för att många pratar om att det är en organiserad liga som ligger bakom det hela och att tjejerna inte får något av pengarna. Men å andra sidan ligger det något i det som en man i vår stad sa häromdagen ”jag luras hellre av de som är tvungna att tigga ihop pengar än att luras av kostymklädda människor som har hur mycket pengar som helst”. Ligger något i det han säger.

Häromdagen läste jag ett inlägg på facebook som ytterligare en man i vår stad skrivit, han skrev också om att det var svårt att möta deras blick. Idag bestämmde jag mig, idag skulle jag gå fram och prata med henne. Jag gick in på konsum och köpte en macka, mest för att om det var så att hon inte fick några av pengarna så skulle hon iallafall få en macka. Jag stegade fram till henne och satte mig på huk och gav henne mackan. I burken lade jag de växelpengarna som jag fått över när jag köpte mackan. Hon tittade upp och våra blickar möttes. Egentligen så var det inte blicken som tog tag i mig, det var hennes leende. Ett leende som med tysta ord sa ”tack”. Hon öppnade mackan och började äta.  Jag frågade om jag fick ta en bild på henne och visade kameran. Hon log mot mig och nickade.

Detta blev en aha upplevelse för mig. Bakom den lilla späda tjejen som satt dag ut och dag in för att om möjligt få några kronor för dagen fanns en människa. En människa som med sitt leende tog tag i mig. Jag hoppas att mitt beslut idag gör att jag kommer att åtminstonde möta alla människor som jag ser med min blick. Jag är fullt medveten om att jag inte kan hjälpa alla. Men om jag höjer huvudet och ser dem så har jag iallafall gett dem ett värde.

5 thoughts on “Prata inte med främlingar

    • Absolut Ingamaj. Så är det ju, många bäckar små. Men ibland tror jag att vi är lite rädda eller bekväma och väljer att blunda även om vi vet att det är fel.

      tack för din reflektion och välkommen hit. / Kram Richard

  1. Jag testade oxå det som du precis har gjort ngr dgr innan jul. Jsg satte mig på huk brevid en späd o ung tjej! Jag la 40 spänn i burken, log och tog på hennes srm. Jag fick ett stort leende tebax:) dock efter ett tag så kom en man o tog ur pengarna ur burken…troligtvis för att det inte skulle finnas nåt i burken så att fler skulle tänka, stackarn ingen har gett henne något!

    Jag blev förbannad men samtidigt så tänkte jag att det lika gärna hade kunnat vara så att de pengar jag just gav skulle mätta deras små barn iallafall idag! Jag är kluven i allt detta…men jag tror att det viktugaste är att titta dem i ögonen och SE dem…uppmärksamma helt enkelt för de är människor precis som vi!!!

    Varför är det alltid unga/gamlakvinnor eller gamla män som tigger…varför aldrig män i 40 års ålder?

    • Skoj att du hittade hit Jennie! 🙂

      Du har så rätt när du säger att det viktigaste är att uppmärksamma dem och se dem.

      Visst är det konstigt att man nästan aldrig ser män som tigger. Jag har dock sett några, men inte alls lika många. Och visst kan det vara så att det finns någon som tar pengarna, det var lite därför jag gav henne en macka istället. Tyvärr är det nog som du säger att vi är snabba på att dra slutsatser. Ibland stämmer de och ibland inte.

      Samtidigt tänker jag att har jag gjort något så har jag iallafall försökt.

      Kram och välkommen tillbaka.

Kommentera

